Bureau Krediet Registratie

Het Bureau Krediet Registratie (BKR) houdt de leningen en betalingsachterstanden bij van iedereen in Nederland. Het BKR wil voorkomen dat mensen te veel lenen.

Wanneer kom je in het register?

Bedrijven die jou krediet geven zijn verplicht om dat te melden bij het BKR. Bijvoorbeeld:

  • als je iets op afbetaling koopt bij een webwinkel,
  • als je een telefoonabonnement afsluit met een lening voor je mobiel van minimaal € 250,
  • als je meer dan € 250 rood mag staan op je bankrekening.

Meer voorbeelden? Kijk op BKR.nl. Het BKR houdt alle verplichtingen bij die je de afgelopen 5 jaar bent aangegaan. En ook of jij je rekeningen en abonnementen netjes op tijd betaalt. 

Wil je bijvoorbeeld een nieuw telefoonabonnement afsluiten? Dan vraagt de provider eerst jouw gegevens op bij het BKR. 

  • Heb jij al andere schulden of betaal je soms niet op tijd? Dan heb je een negatieve registratie. De provider kan jouw aanvraag weigeren. Zo zorgt jouw BKR registratie er dus voor dat jij niet meer leent dan je kan betalen.
  • Betaal jij altijd prima op tijd? Dan heb je een positieve registratie. De provider is gerustgesteld en je mag het nieuwe abonnement gewoon afsluiten.

Zo betaal je altijd op tijd

Weet jij wanneer er geld wordt afgeschreven van je bankrekening ? Bijvoorbeeld je huur en je telefoonabonnement? Zorg dat er op die datum genoeg geld op je rekening staat. Zo word je geen wanbetaler!

Heb je een negatieve BKR-registratie en wil je ervan af?

Als je een negatieve BKR-registratie hebt, is het vaak lastig om een hypotheek of een lening af te sluiten. Veel banken en bedrijven willen jou pas geld lenen als je geen negatieve BKR-registratie meer hebt. 

Het is niet altijd makkelijk om een BKR-registratie te laten verwijderen. Dat kan alleen door het bedrijf dat jouw lening heeft aangemeld bij het BKR. Of via de geschillencommissie of de rechter. 

Op juridischloket.nl staat een handig stappenplan hoe je dat doet.